Чаювання 2

Запрошую до чаювання всіх, кого цікавить освітній процес викладання інформатики у  початковій школі.
Інформатика як навчальний предмет — це педагогічно адаптована і предметно специфікована система знань: навчальним об'єктом якої є предмет інформатики як наукової дисципліни; предметом — результат дидактичного опрацювання наукових знань, які належать до навчального об'єкта, відповідно до цілей навчання.
Курс інформатики розпочали викладати у масовій школі в 1985 р. Причинами його введення стали:
• зростаюча комп'ютеризація виробництва;
• зростаюча комп'ютеризація наукових досліджень;
• потреби підготовки висококваліфікованих фахівців для комп'ютеризованого виробництва;
• комп'ютеризація управління (діловодство, банківська справа, АРМ керівника, секретаря, бухгалтера);
• підготовка людини до життя в комп'ютеризованому суспільстві, використання комп'ютерів у побуті;
• доступ через комп'ютерні мережі до світових інформаційних ресурсів;
• комп'ютеризація власне освіти.
Цілі навчання інформатики в середніх навчальних закладах окреслені в Державному освітньому стандарті з освітньої галузі «Інформатика».
Основною метою предмета «Інформатика» є:
1) сформувати знання, уміння і навички, необхідні дня раціонального використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій при розв'язуванні задач, пов'язаних з опрацюванням інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням, передаванням,
2) ознайомити учнів із роллю нових інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному виробництві, науці, повсякденній практиці, з перспективами розвитку комп'ютерної техніки,
3) започаткувати основи інформаційної культури учнів.

Мета викладання інформатики у початковій школі:
  • формування у дітей елементарних уявлень про комп'ютер як сучасний технічний засіб, можливості його використання в різних сферах життя;
  • озброєння початковими знаннями, вміннями та навичками самостійного володіння комп'ютером для ознайомлення з довкіллям, конструювання, малювання, експериментування;
  • сприяння розвитку передумов теоретичного мислення та інтересу до дій з комп'ютерною технікою.

Зміст курсу інформатики включає сукупність двох взаємопов'язаних компонентів теоретичного і практичного.
Теоретична частина курсу спрямована на формування в учнів основ інформаційної культури, навичок аналізу і формалізації предметних задач, ознайомлення з такими поняттями як інформація, повідомлення, властивості інформації, інформаційні процеси, алгоритм, виконавець алгоритму, структура алгоритму, величина, типи величин.
 Практичний аспект пов'язаний з виробленням навичок роботи з готовим програмним забезпеченням, написанням програм однією з конкретних мов програмування, використанням глобальної мережі Інтернет для обміну інформацією та повідомленнями, її пошуку Необхідність вироблення практичних навичок і умінь роботи на комп'ютері передбачає значне підвищення питомої ваги практичних занять (порівняно з іншими предметами) у загальній структурі курсу надаючи курсу інформатики специфічні риси, які відрізняють його від інших предметів.
Розвивальна мета реалізується у процесі оволодіння учнями досвідом творчості пошукової діяльності, усвідомлення явищ оточуючої дійсності, їх подібності та відмінності.
Передбачається розвиток в учнів:
• логічного мислення та інтуїції, просторової уяви,
• умінь перенесення знань та навичок у нову ситуацію на основі здійснення проблемно-пошукової діяльності,
• інтелектуальних і пізнавальних здібностей (різних видів пам'яті — слухової й зорової, оперативної та довгострокової уваги — довільної та мимовільної, уяви тощо),
• готовності до опанування та використання нової комп'ютерної техніки та нового програмного забезпечення.
• готовності до подальшої самоосвіти в галузі інформаційних і технологій.
Практична мета шкільного курсу інформатики — внести вклад у трудову і технологічну підготовку учнів тобто забезпечити їх тими знаннями, вміннями і навичками які є складовими підготовки до подальшого навчання і  трудової діяльності після закінчення школи.  Це означає, що шкільний курс інформатики повинен не лише знайомити з основними поняттями інформатики, а й бути практично орієнтованим — навчати школяра роботи на комп'ютері і використання засобів нових інформаційно-комунікаційних технологій.
Завдання курсу інформатики
• ознайомити учнів з такими поняттями як система, інформація, модель, алгоритм, їх роллю у формуванні сучасної інформаційної картини світу,
• розкрити загальні закономірності інформаційних процесів у природі суспільстві, технічних системах,
• ознайомиш учнів з принципами формалізації суджень, структурування інформації, сформувати вміння будувати інформаційні моделі об'єктів і систем, які вивчаються,
• розвивати синтетичне і аналітичне мислення,
• сформувати вміння організовувати пошук інформації, яка необхідна для розв'язування поставленої задачі, за допомогою фіксованого набору засобів,
• сформувати навички пошуку опрацювання, зберігання, передавання інформації за допомогою сучасних комп'ютерних технологій для розв'язування навчальних задач і для майбутньої професійної діяльності.
• сформувати потребу використання засобів комп'ютерної техніки, тобто сформувати звичку своєчасно вдаватися до використання комп'ютера під час розв'язування задач з будь-якої предметної галузі, яка базується на свідомому володінні інформаційними технологіями і технічних навичках використання комп'ютера.
Роль і місце інформатики в системі навчальних предметів
Інформатика є найінтегрованішіим предметом серед інших навчальних предметів шкільного курсу.
Задачі, які розв'язуються в межах курсу інформатики, часто належать до інших предметних галузей знань — математики, фізики, хімії, біології, історії і ін. Одночасно, суттєва кількість інформації з інших предметів здобувається і обробляється за допомогою знань отриманих на уроках інформатики.
Місце курсу інформатики серед шкільних дисциплін можна порівняти з місцем філософії у загальній системі наук. Разом з тим виникає непроста методична задача, що стосується вмілого формування поняття про моделювання, як один із найдієвіших і найзагальніших методів пізнання. Подальший розвиток цих уявлень проходить під час вивчення інших шкільних предметів.
Нові поняття і методи, що вивчаються в курсі інформатики, істотно розширюють традиційні межі шкільного математичного інструментарію, формують нові прикладні знання, вміння і навички, що підводять допитливого школяра до розуміння фундаментальних методів сучасної науки і їх застосувань на практиці.
Понятійний апарат інформатики включає універсальні поняття, які досить широко використовуються в інших науках і в повсякденній практиці людей (об'єкт, суб'єкт, модель, інформація, повідомлення, алгоритм, система, схема, кодування, передавання інформації тощо) та вузькоспеціальні, без яких неможлива успішна робота на комп'ютері (операційна система, файл, драйвер, налагодження програми, переривання тощо).
Особливості курсу інформатики, що виділяють його з інших шкільних предметів, такі:
-динамічність змісту курсу шкільної інформатики;
-відсутність загальноприйнятого серед учителів розуміння інформатики як науки і як навчального предмета;
-неоднозначність розуміння цілей навчання;
-розмаїття орієнтацій у чинних підручниках;
-тенденція до інтеграції шкільної освіти; тенденція до зниження віку навчання інформатики та ін.
Найбільшу проблему під час вивчення інформатики становить неоднорідність знань і рівня готовності учнів. Одночасно в класі можуть знаходитися учні, які вільно володіють практичними навичками роботи з сучасними гаджетами, розуміють принципи організації інформаційних потоків і форми зберігання інформації, інші – мають обмежену кількість практичних навичок(кожний власний набір), а є учні, які не тільки не мають ані практичних навичок, ані уявлень, але й ще мають хибні навички та уявлення і певні психологічні бар’єри щодо їх набуття.
Все це робить викладання предмету Інформатика особливим і не простим.

А що Ви думаєте з цього приводу? Пишіть у коментарях!


3 коментарі:

  1. Дуже дякую автору статті, викладання інформатики у початковій школі - питання надзвичайно актуальне та безумовно варте уваги! Дійсно велика значимість практичності та інтегрованості даного предмета сьогодні повинна формувати розуміння необхідності ставити «Інформатику» на ключові освітні ланки. Але й досі залишається застарім підхід у процесі підготовки вчителів початкових класів до викладання інформатики, та й «бажання» самих вчителів слідувати за сучасною трансформацією змісту навчання недостатнє. Так у 2016 році у зв’язку зі змінами стратегічних напрямків освіти був оновлений зміст вивчення предмета «Інформатика» в загальноосвітніх навчальних закладах, але більшість педагогів продовжують введений в 2012 році технологічний курс «Сходинки до інформатики». Що на практиці не дає необхідну орієнтацію на діяльнісний підхід та формуванню в учнівства важливих життєвих компетенцій, пов’язаних з розвитком суспільства та відповідним соціальним запитом на інформаційно компетентних його членів.
    В умовах сучасної інноваційної політики педагогу потрібно формувати готовність користуватися засобами ІКТ в професійно-педагогічній діяльності, аналізувати доцільність використання інформаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, бути готовим застосовувати відповідну методологію для досягнення результатів і обґрунтування висновків.
    Другою проблемою пропедевтики інформатики в початковій школі - "формальність знань", що виникає внаслідок нерозуміння учнями значної частини навчального матеріалу, який вводиться без врахування їх вікових особливостей. Проведення уроків в початковій школі вимагає від вчителя дуже специфічної підготовки. Це і знання вікової психології, особливостей розвитку пам'яті, уваги, мислення, і знання програми початкової школи з математики (в першу чергу), мови і т.д., а також вміння організувати навчальний процес у придатній для дитини даного віку формі (як правило ігровій). Зараз немає такої науково обґрунтованої концепції вивчення інформатики в початковій школі, що б враховувала вимоги дитячої психології та лікарів-гігієністів.
    Так, сьогоднішній школяр повинен уміти користуватися комп'ютером так само вільно і легко, як користується авторучкою, олівцем і лінійкою. Але, щоб інформатика надихала учнів, формувала їх логічне мислення, надавала можливість використовувати отримані знання в різних предметах в старших класах (методи роботи з інформацією, способи проектування рішення задач і т.д.), навчання повинно відбуватися раніше. Тим ефективніше буде її робота!
    Дякую за розуміння!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, пані Любов за ваші міркування і стурбованістю з цього питання.

      Видалити